This is a hallelujah moment!

ÄNTLIGEN! ÄNTLIGEN ÄR JAG FÄRDIG MED DEN JÄVLA UPPSATSEN OM SOKRATES OCH ALLT VAD DOM HETER!!! gud så härligt.

Blev ganska bra ändå. Får jag inte VG så blir jag sur. Men å andra sidan är det Kjell. Så VG lär jag inte få ändå:P Äh. Hursomhelslt så är faktiskt vissa av de där gubbarna ganska smarta.

"Nietzsche hävdar att det är totalt omöjligt att göra moraliska bedömningar. Samvete t.ex. är bara ett uttryck för den enskilda människans drifter. Ingen kan säga varför en människas omdöme skulle vara bättre än någon annans. Den som fortfarande tror att man kan säga att: "så ska var och en handla i detta fall" känner inte sig själv, menar Nietzsche"

"I en av Sartres böcker, "Existentialismen är en humanism" beskriver Sartre hur en av hans elever ber honom om råd. Eleven vill veta om han ska gå med i motståndsrörelsen eller stanna hemma hos sin ensamma mamma. Då menar Sartre att det inte finns några moraliska principer som kan avgöra vad som är rätt eller fel. Man kan inte heller räkna ut vad som skulle göra mest nytta. Till sist sa Sartre till sin elev att han skulle lita på sin känsla. Han stannade hos sin mor vilket visade att han kände mest för modern. Handlingen bevisade hur mycket känslan var värd"
 

Kommentarer
Mimmi skrev:

Kloka ord det där ;) Kul att du börjat uppdatera bloggen oftare! Och din design är heet ;D

2007-11-09 | 14:26:18
URL: http://missmimmi.blogg.se
Sarah skrev:

sartres grav ligger bara ett tiotal metrostationer härifrån :) samma med hans favvocafé tror jag :D

2007-11-10 | 01:25:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0